v
ارسال سفارشات به سراسر کشور
شماره های تماس: 09123692785 -88618425 ایمیل :Info@citygenn.com

​آلومینیوم سولفات


١٤٠٣/٢/١٣
​آلومینیوم سولفات
 
آلومینیوم سولفات که به اسمِ زاج سفید نیز شناخته می شود یکی از دوّمین ترکیبات پُر استفاده جهان محسوب می شود . سولفات آلومینیوم از قابلیت حل شدن درون آب برخوردار است و در اتانول به هیچ وجه حل نخواهد شد . این ماده زمانی که با آب ترکیب گردد ، آب را جذب نموده و PH آن به کمتر از دو می رسد . حال که شما تا حدودی با این ماده یا همان زاج سفید آشنا شدید ، بهتر است در ادامه این مطلب از سیتیژن با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم .
 
آلومینیوم سولفات چیست !
همانطور که گفتیم آلومینیوم سولفات یکی از دوّمین ترکیبات پُر استفاده جهان محسوب می گردد . شکل ظاهری سولفات آلومینیوم به حالت کریستال های جامد و سفید رنگ بوده و به علّت داشتن خاصیت اسیدی عطر و طعم تندی دارد . سولفات آلومینیوم به دو گونه کاملاً مجزا قسم بندی می شود ؛
  • نوع اوّل ؛ به حالت کریستال هایی سفید رنگ است و غلظت آهن آن کمتر از 0.5 می باشد .
  • نوع دوّم ؛ به حالت کریستال های قهوه‌ ای رنگ است و غلظت آهن آن کمتر از 1.5 می باشد .
سولفات آلومینیوم Aluminium Sulfate یک نمک معدنی و البته از خانواده سولفات ها با فرمول Al2 (SO4)3 می باشد . مادهای محلول درون آب بوده و عمدتاً تحت عنوان منعقد کننده در تصفیه آب آشامیدنی و واحد تصفیه پساب ها و نیز در تولید کاغذ بهره گیری می گردد ‌. سولفات آلومینیوم انیدر و یا بدون آب به حالت کانه معدنی میلوسویچیت در فضاهای آتشفشانی و سوزاندن زباله های معدن ذغال سنگ وجود دارد .
برخی از مهم ترین کاربردهای آلومینیوم سولفات
 
آلومینیوم سولفات دارای دو مصرف عمده می باشد . حدوداً دو سوّم آن در صنایع خمیر کاغذ و کاغذ سازی مورد استفاده قرار می گیرد . یک سوّم باقی مانده در صنایع تصفیه آب تحت عنوان لخته کننده ، تنظیم نمودن PH نیز حذف باکتری ها بهره گیری می شود . این ماده با سود برای ایجاد نمودن رسوب هیدروکسید آلومینیوم واکنش نشان داده و ناخالصی آب را ته نشین خواهند کرد .
 
  • آلومینیوم سولفات در تصفیه آب و پساب ها
یکی از حائز اهمیت ترین و پرکاربرد ترین استفاده ها از سولفات آلومینیوم درون آب استخرها ، تصفیه خانه ها و همچنین استخر پرورش ماهی می باشد . ولی مقدار و درصد بهره گیری بسیار متفاوت خواهد بود . جهتِ استفاده از این سولفات درون آب توصیه می کنیم آن را کاملاً پودر نموده و از نوع سولفات آلومینیوم هفده درصد استفاده خواهد شد . بهتر است بدانید که با افزودن این مواد به آب شُرب می توان در کنار آن از سایر مواد همانند ؛ کلر ، آهنگ هیدراته و... بهره گیری نمود .
 
آلومینیوم سولفات برای آب یک مواد منعقد کننده خواهد بود که با سنگین نمودن آب منجر می شود تا مواد زائد و اضافی ته نشین گردیده و آب سالم و تمیز و بدون هیچ گونه مواد زائد جهتِ مصرف به منازل رسد . در تصفیه آب ، سولفات آلومینیوم منجر به انعقاد ناخالصی ها و ته نشینی آن ها گردیده که به واسطه ی صافی حذف خواهند شد . از خواص لخته سازی سولفات آلومینیوم جهتِ شفاف نمودن آب استخرها استفاده می گردد .
  • آلومینیوم سولفات در صنایع رنگرزی
در رنگرزی و چاپ برروی البسه ، رسوب ژلاتینی حاصل از سولفات آلومینیوم به ثبات رنگ برروی الیاف لباس ها به واسطه ی غیرمحلول نمودن رنگینه ها ، کمک خواهد کرد . سولفات آلومینیوم تحت عنوان تثبیت کننده درون روند رنگرزی مورد استفاده قرار می گیرد .
  • آلومینیوم سولفات در زمینه کشاورزی
از سولفات آلومینیوم در کشاورزی جهتِ کاهش PH خاک باغات و زمین هایی زراعی مورد بهره‌ گیری واقع می شود .
  • آلومینیوم سولفات در صنایع آرایشی و بهداشتی
به دلیل خاصیت ضد باکتری سولفات آلومینیوم ، از آن در تولید بعضی از مواد ضد تعریق بهره‌ گیری می شود . علاوه بر این ها ، از سولفات آلومینیوم تحت عنوان منقبض کننده در محصولات بندآور خون برای پیش گیری از خونریزی بریدگی های کوچک استفاده می کنند ‌.‌
 
سخن آخر
ما در طول این مطلب ضمن تعریفی کوتاه از آلومینیوم سولفات سعی نمودیم شما را با کاربردهای آن هم آشنا کنیم . امیدواریم که اطلاعات نگارش شده توسطِ کارشناسان ما در سیتیژن برای شما مفید باشد .